Kan je afstellen op mijn gewicht?

Afstellen "op gewicht" is een begrip dit vaak gebruikt wordt door motorrijders. Omdat het verschil tussen vering en demping vaak niet bekend is. 

Het gewicht van de rijder heeft in eerste instantie invloed op de eigenschappen van de veer. Een Japanse motor is veelal voorzien van veren voor iemand van 70KG, een Europeese met geluk 80KG. De gemiddelde Nederlander gaat daar vaak overheen. Om het goed te krijgen moet vaak een andere veer (let op, dit is enkel de spiraalveer, niet de gehele demper) gemonteerd worden. Wel kan ik wat spelen met de veervoorspanning, echter speel je dan ook met de veerwegen waardoor dit niet altijd wenselijk is. 

Een juiste afstelling is dus zeker niet afstellen "op gewicht" maar het afstellen van zowel de juiste veer, veervoorspanning en demping. Zolang er geen veer gewisseld hoeft te worden kan ik dit uiteraard allemaal voor je doen

 

Doe je ook onderhoud aan mijn vering?

Nee. Om het commercieel belang van een advies eruit te laten heb ik gekozen mij enkel nog te richten op het afstellen en het advies naar een juiste veringspecialist. Wanneer onderhoud of andere vering nodig is, verwijs ik je door naar de juiste specialist

Mijn motor rijdt niet goed, moet ik een progressieve veer monteren?

De mythe van de progressieve veer. Een welkbekende welke nog altijd hardnekkig rondzwerft op het internet. Een motor die niet naar behoren functioneerd of zich raar gedraagd is niet zomaar op te lossen door een andere veer te monteren. Het is een samenspel tussen de juiste veren, de juiste veervoorspanning, lengten en demping. 

In de meeste gevallen is het veel beter om een lineaire veer, die past bij het gewicht van de rijder met de juiste voorspanning te monoteren. Hiermee behaal je het optimale resultaat en de beste rij-eigenschappen. Echter is dit het werk voor de veringspecialist waardoor de meeste motorzaken hier niet aan kunnen en willen beginnen. 

Vanwege de specialisme die erbij komt kijken wordt voor de suboptimale optie van een progressive veer gekozen: de lichte verbetering wordt dan veroorzaakt door een standaard hogere veerconstante tov de originele veer in combinatie met ons europeese gewicht. Voor de motorrijder is dan een lichte verbetering merkbaar, echter omdat een goed rijdende motor niet alleen aan een veer ligt betekend dit ook dat het optimale resulataat nooit behaald kan worden.

Sterker nog, kwakkeloos een progressieve veer monteren en niet verder kijken, kan een levensgevaarlijk slecht afgestelde motor nog gevaarlijke maken omdat de demper niet functioneerd en de veer met hogere veerconstante niet kan remmen. 

Mijn advies is daarom altijd naar een veringspecialist te gaan en met hen te kijken naar de juiste veer in combinatie met jouw gewicht, motor en demper. Veren hebben vaak een vaste, gelijke prijs. Of hij nou progressief of lineair is. Het monteren van de juiste veer kost je dus niets extra's!

Hoe vaak moet mijn vering onderhouden worden?

Vering is net als het motorblok, filters, remmen en lagerwerk onderhevig aan onderhoud. Echter wordt dit door de motorzaak vaak niet gedaan of wordt je er niet op gewezen omdat de kennis ontbreekt voor het juiste advies. 

Via de keerringen van de voorvork komt namelijk vuil van buiten de voorvork binnen en de olie verouderd. Om de voorvork optimaal te onderhouden wordt daarom geadviseerd om de 2 jaar of 15.000km de voorvork te onderhouden, afhankelijk van welke van de twee eerder bereikt wordt. 

De achterdemper heeft behalve olie ook stikstof. En net als lucht in je banden loopt dit stikstof langzaam weg. In de demper ontstaat daarom lucht met cavitatie in de demper als gevolg. Je kan dit caviteren zien als koken waardoor de demper, net als remmen die oververhit zijn, zijn werk niet meer kan doen. Daarnaast zuigt de demper door deze luchtbel veel sneller vuil naar binnen, het caviteren vreet de onderdelen van je demper aan met hoge schades en een defecte achterdemper als gevolg. Het onderhoudsinterval van een achterdemper is 5 jaar of 30.000km.

Doe je met je motor aan motorsport zoals motorcross, allroad, circuitrijden of motorghymkana dan moet jouw vering nog harder werken en is goed onderhouden vering van nog groter belang. Bij intensief gebruik advieseer ik de vering tenminste tweejaarlijks, het liefst jaarlijks te laten onderhouden. 

Mijn motor is net nieuw, dan staat hij toch goed afgesteld?

Nee. Op enkele hoge uitzonderingen na waarbij motorzaken wél advies geeft over de juiste vering onder jouw nieuwe motor met daarbij een zeldzaam geval dat een monteur bij aflevering voldoende vaardigheden zou hebben de motor voor je af te stellen, zou de uitzondering op de regel zijn. 

Wanneer bij bestellen van de motor niet gevraagd is naar jouw gewicht, gebruik, houding etc etc en geen adviesgeprek over vering heeft plaatsgevonden kan je ervanuit gaan dat de motorzaak hem uit de krat haalt, een afleverbeurt erop uitvoert en zo mee geeft. Hij staat dan niet goed afgesteld. 

Ook in de fabriek wordt er niet naar de vering gekeken: deze wordt in elkaar gezet, in de motor gezet en ergens middenin afgesteld. Wanneer je vering afstelbaar is, is in 99% van de gevallen nog veel meer uit de motor te halen dan dat je hem meegekregen hebt. Óók als je voor het pakket hebt gekozen met betere vering. 

Voordat je gaat afstellen kijk je altijd naar mijn banden; waarom?

Banden en vering zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Een band verteld mij vaak heel snel waar ik het probleem moet zoeken, zeker als de motorrijder zelf niet weet wat hij voelt of waar hij een probleem heeft. 

Waar komt Cupping/Cuppen van banden vandaan?

Hoewel cupping vaak wordt toegewezen aan een bepaalde band, motor of combinatie van die twee is dit niet correct. Het is wel zo dat een bepaalde band sneller cupt dan anderen door het gebruik van een bepaald carcas of rubbersoort.

Cupping ontstaat wanneer de band de taak van de vering gaat overnemen. Eerst moet gekeken worden of de bandenspanning juist is. Wanneer dit het geval is, is onlosmakelijk verkeerd afgestelde of defecte vering de oorzaak. 

De reden waarom het bij bepaalde motoren sneller voorkomt dan anderen is omdat de vering, demping en de kwaliteit ervan per merk en model verschillend kan zijn en cupping sneller of minder snel ontstaat. Echter het kopen van een andere motor of band is dus geen oplossing!

Kan je elektronische vering afstellen?

Soms. Ik ben nog altijd geen groot fan van elektronische vering.

De reden waarom is omdat de motor met sensoren detecteerd wat de omstandigheden zijn en vervolgens zijn veervoorspanning en demping daarop aanpast. Échter de meeste standaard dempers, hoewel het steeds beter wordt, zijn nog niet snel genoeg met reageren om te zorgen voor een goede reactie. Iets waar een niet elektronische demper geen last van heeft. Er zijn wel hele snelle dempers op de markt, echter zijn deze extreem duur. Daarnaast blijft het altijd een reactie en geen direct gevolg. 

Op de meeste motoren zitten een aantal rij-modi waarin de demper zelf zijn demping kiest. Hier kan ik niet aan stellen en een groot nadeel is dat de computer géén rekening houdt met de staat van onderhoud van de vering en de aanpassingen die hij daarop moet maken. 

Op de wat duurdere motoren kan instellen van ingaande en uitgaande demping soms wel, en kan ik je helpen met de juiste afstelling. 

Ik kan een nieuwe motor met sportvering kopen: doen?

Bij aanschaf van een nieuwe motor wordt regelmatig de optie geboden om vanuit de fabriek betere vering te monteren. Meestal is dat het niet waard. 

Er zijn twee redenen: de eerste is de technische reden: een fabrikant weet nooit wat voor rijder het is, welk gewicht hij heeft en hoe hij op de motor zit. Je krijgt daarom dus altijd gewoon een standaard demper van vaak een mooi merk en betaal je dus voor een product wat nog altijd niet optimaal is. 

De tweede is de economische: een fabriek gemonteerde demper of voorvork moet aan verdient worden door de gehele keten: fabrikant, productiekosten door deviatie is duurder, importeur en dealer. Wanneer veel partijen ergens geld aan moeten verdienen wordt een product óf veel duurder dan nodig óf wordt significant ingeleverd op kwaliteit. 

Het is daarom veel beter om deze optie niet te kiezen, het geld in de zak te houden en naar de veringspecialist te gaan. Zij kunnen voor gelijk geld of veel minder een beter, wèl persoonlijk product leveren en direct hem op de juiste manier afstellen

Zelf nog een specifieke vraag? Vul onderstaand formulier in en ik probeer je zsm een passend antwoord te geven